Executieve functies en thuisonderwijs

Heeft jouw kind veel thuiswerk op gekregen van school? Hier de een wel wat meer dan de ander, maar beiden hebben ze dagelijks toch wel minimaal 3 vakken thuiswerk.

Executieve functies

Kinderen met zwakke executieve functies hebben geen stoornis. Executieve functies zijn hersenprocessen die ervoor zorgen dat een mens zijn gedrag kan sturen en die zijn bij kinderen nog volop in ontwikkeling. Alle kinderen hebben soms moeite met het sturen van hun gedrag. Emoties, stress en omgevingsfactoren spelen daarbij een belangrijke rol. Of je in staat bent je gedrag te sturen, is erg afhankelijk van hoe je je voelt en of je wel of niet onder druk staat.

79CC43FC-E596-4CF7-B8A8-B909590E9A46
Thuisonderwijs

Je kunt je wel een voorstelling maken hoe dit nu voor kinderen met zwakke executieve functies moet zijn. Alle vaste routines zijn ineens weg of veranderd. Niet meer vijf dagen in de week naar school, maar thuis aan de eettafel werk maken. En ook al doen leerkrachten enorm hun best, het is best even wennen om je uitleg van papier te moeten lezen in plaats van dat je juf of meester zegt wat je moet doen en je nog eens even bij je buurman kan kijken welke pagina je nu precies voor moet hebben.

Mijn oudste moppert flink en is snel uit zijn evenwicht op het moment. Puur omdat hij veel liever naar school gaat en het thuis werken enorm saai is. Hij wil geen werk maken en dan heeft hij ook nog opdrachten per dag en opdrachten per week die hij zelf moet inplannen. Het overweldigt hem en dat reageert hij af op zijn zusje.

executieve functies en thuisonderwijs
Rust, reinheid en regelmaat

Voor thuis heb ik, net als heel veel andere ouders, een planning gemaakt. Elke dag kunnen mijn kinderen zien wat er moet en wat er mag. Toch probeer ik wel flexibel te zijn met de planning. Als ze buiten willen spelen, terwijl er creatief op de planning staat moet dat kunnen. Aan de andere kant: werktijd = werktijd. Daar wijk ik niet van af en tv en gamen doen we alleen als dat blok op de planning staat. Daar schuiven we niet mee.

executieve functies en thuisonderwijs
Negen tips voor thuisonderwijs
  1. Verwerk het huiswerk in een aparte planning voor je kind waar je ook extra opdrachten of zelf te plannen opdrachten in verwerkt. Voor een kind met zwakke executieve functies is het ontzettend lastig om de informatie van 3 verschillende bronnen met elkaar te combineren. Dit levert stress en dus weerstand op.
  2. Zorg voor een goede afwisseling en maak de blokken dus ook niet te lang.
  3. Maak de planning niet overvol. Het verwerken van alle informatie die bewust en onbewust bij kinderen binnenkomt kost veel energie. Ook zij voelen de spanningen in de wereld.
  4. Stel beloningen in voor als het goed gaat. Bij mij vinden ze een schepje hagelslag door de yoghurt al een beloning.
  5. Speel veel gezelschapsspelletjes met je kind om te werken aan het versterken van de executieve functies.
  6. Laat je kind per huiswerkopdracht een inschatting maken hoe lang hij er mee bezig denkt te zijn en dan naderhand kijken hoe lang het werkelijk was. Komt dit redelijk overeen?
  7. Zorg ook voor tijd waarin je kind zelfstandig moet werken. Houd hierbij rekening met de mogelijkheden van je kind. Dus niet een uur zelfstandig werken als je kind dit maar 15 minuten kan.
  8. Geef je kind opdrachten die hij stap voor stap kan uitvoeren. Zo heeft mijn oudste gisteren zelf granola gemaakt en heb ik alleen maar van een afstandje toegekeken.
  9. Leg de lat niet te hoog en wees lief voor elkaar. Het is geen onwil, maar onmacht.

Relevante blogberichten:

Huiswerkstress door uitstelgedrag 

Reactie-inhibitie: impulsen onderdrukken 

Op zoek naar materialen om je kind thuis bezig te houden? Neem een kijkje op deze site

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *